
Şili Şaraplarının Dünya Pazarındaki Önlemez Yükselişi..
2012 yılı verilerine göre;
Şili dünyanın 8. büyük şarap üreticisi,
5. Büyük şarap ihracatçısı.. Şili şaraplarını her gün 16.9 milyon kişi tüketiyor. Dünyanın farklı ülkelerine 749 025 550 litre şarap gönderip, 1 milyar 790 milyon ABD $’lık bir ticaret
hamcına ulaşmış durumda..Türkiye pazarında da çok iddialı, 2012 yılında 2011
yılına göre Türkiye’ye ihracatını % 54
gibi önemli düzeyde artırıp, İtalyan ve Fransız şaraplarından sonra üçüncü
ithalatçı ülke konumuna geliyor. Ocak-Aralık 2012 tarihleri arasında Şili’den
Türkiye’ye 524 003 litre, 1 575 778 $’lık şarap ithal ediliyor. Bu hızla giderse önümüzdeki on yıl içinde
gerek dünya, gerekse dünya pazarında çok daha yukarılara çıkacaklar..Şili şaraplarının
% 70’i dünyanın büyük şarap marketlerinde yer alıyor.
Şili Başarısının Sırrı..
Şili şaraplarının geçmişi 1500’lü yıllardaki İspanyol fetihlerine
kadar uzansa da, Şili şaraplarının başarı öyküsü 1980’li yıllarda başlıyor. Eskiden, İspanyolların getirdiği Pais
gibi sıradan çeşitlerle vasat şarap ülkesi konumunda yer alan ülke, 1980’lerde kendini yenileyip kabuk
değiştiriyor. Modern şarap tesisleri, Fransız ve İtalyan danışmanlarla yeni bir
yapıya bürünüyor. Kuşkusuz bu gelişimde, Miguel
Torres gibi, kendini dünyaya kanıtlamış bir İspanyol şarap devinin Şili’yi
üretim merkezlerinden biri olarak almasının da önemi büyük. Tabi, Şili’nin Bordeaux ve Kaliforniya iklimleri arasında yer alan iklim koşulları ve
çeşitlilik gösteren mükemmel toprak yapısı bu işin olmazsa olmazı.. Ancak, her
şeyden önce Şili hükümeti karar veriyor, üreticisini destekliyor ve 1990’lı
yıllardan itibaren dünya pazarlarını Fransız ve İtalyan’ların orta ve iyi
kalite şaraplarına dar ediyor.. Onlardan çok daha iyi bir fiyat kalite ilişkisi
kuruyor. Son 15 yılda gerek ticaret
hacmi, gerekse ihracat olarak % 120’nin
üzerinde büyüyor.. Aslında, bizim de örnek almamız gereken bir ülke..Ancak,
günümüzün politikalarıyla bu olmaz..Biz kendi kendimize Türk şarapları
gelişiyor deyip dururuz..Avrupalı şarap uzmanları da bu ülkeyi muz ülkesi
görüyorlar.. Şaraplarımızı burada beğenip, övüyorlar..Evlerine döndüklerinde
ses yok.. Son yıllarda kısmen büyüyen küçük ulusal pazarda üretici firmalar
birbirlerinden pay kapma savaşını giderek artırarak birbirlerini yiyorlar..
Ancak, sektör yurt dışına açılmazsa işin sonu yok.. Şili her kıtadan 150 kadar
farklı ülkeye şarap satıyor..ABD, İngiltere, Almanya, Kanada gibi büyük
pazarları tutmuş, Çin ve Japonya gibi geleceğin pazarlarında ise hızla ilerliyor..Umarız,
biz de akıllı politikalarla doğru yolu buluruz..
Neler tattık ?
Tanıtımda Şili’nin; Anakena, Apaltagua, Casa Marin, Siegel, Santa Carolina”, “Viu Manent”, “ Quintay”
ve “Grupo Belen” gibi önemli
şarapları görücüye çıktı.. Ben özellikle “Santa
Carolina”, “Grupo Belen” ve
“Apaltagua”nın şaraplarını çok başarılı buldum. Bence ithalatçılar
özellikle bu firmaları değerlendirmeli. “Santa
Carolina”nın “Bordeaux” tipi harmanı çok değerli bir şarap..Doğrusu geceye
renk kattı..
Türk pazarında Şili Şarapları..
Şili şaraplarını 10 farklı
ithalatçı Türkiye’ye getiriyor.. En önemli ithalatçılar ADCO ve Mania Gurme..
Son yıllarda Kavaklıdere, Doluca, La
Wines gibi şarap üreticilerimiz de Şili şaraplarını portföylerine
aldılar..Oldukça iyi şaraplar getiriyorlar. Santa Helena, Montes, Caballo Loco No: 11, Valdivieso, Maipo ve La Palma.. Önemli şaraplardan sadece
bazıları.. İleride daha iyileri de bu şarapların arasına girecek gibi
gözüküyor..
Guzel ve keyifli bir paylasim olmus, orada bulunmaktan cok mutluydum ve sizleri taidigim icinde..Dilerim bir gun yeniden yollar kesisir..
YanıtlaSil